LiderJust Cafe – Ediția a 3-a. Cum a fost.

Jus et Urbe – Despre Lege şi Oraş   

Luni, 23 noiembrie 2015, a fost organiza12274710_1015082828555935_8293594046218373216_ntă o nouă ediţie a întâlnirilor informale din cadrul programului Liderjust Cafe, Jus et Urbe – Despre Lege şi Oraş, program ce are ca scop aducerea împreună a profesioniștilor din domeniul urbanismului, pe de o parte, și din mediul juridic, pe de altă parte, la discuţii de interes pentru publicul ţintă: cetăţeni interesaţi, reprezentanţi al administraţiei publice şi ai societăţii civile, mediul academic, masteranzi, urbanişti şi jurişti – pentru a urmări conectarea între două domenii care se întâlnesc din ce în ce mai des în România.

Pentru facilitarea abordării temelor avute în vedere, i-am avut ca invitați, în ordinea prezentărilor, pe Dnul Alexandru PÂNIȘOARĂ, urbanist si Vicepreședinte al Asociației „Salvați Bucureștiul” , Dna Anca STROIU, avocat doctorand, Senior Lawyer Mcgregor and Partners si Dșoara Simona CALAPODESCU, consilier juridic, membru al Asociației „Salvați Bucureștiul”.

Introducere în dezbateri

Întâlnirea a fost deschisă de Bianca Constantin, cu o scurtă prezentare a reformei în domeniul urbanismului şi cu amintirea susţinătorilor evenimentului, a masterului de Dreptul Urbanismului şi al Planificării Teritoriale precum şi a competiţiei Urbaniada, concurs de proiecte ce au ca obiectiv principal îmbunătăţirea calităţii vieții în spațiul urban, organizată de The Institute, reprezentat legal de Fundaţia „Gala Societăţii Civile”, pentru ING Bank Romania (http://urbaniada.net).

Panelul şi temele abordate

În prima parte a discuţiilor, am avu12294644_1015083041889247_6247630256880282179_nt plăcerea de afla de la urbanistul Alexandru PÂNIȘOARĂ ce presupune şi ce implică noțiunea de „advocacy planning, precum şi ce efecte şi repercusiuni au neînțelegerea şi neaplicarea suficientă a acestui concept, pe plan administrativ organizațional. După o introducere în lumea urbanismului, cu explicații despre ce înseamnă si ce include termenul de „urbanism„, lista neexhaustivă a reglementărilor în domeniu, coordonatele transparenţei decizionale (rezistenţa la schimbare, eficientizarea procesului, accesibilitatea terminologică şi consolidarea democraţiei urbană), am fost purtați prin lumea mai puțin cunoscută a urbanismului participativ: ne-au fost date exemple pertinente despre cum anume funcționează advocacy planning prin analiza unor studii de caz,  de la „ Coin Street Action Group” din anii 70’ la prezentul contract urban/de cartier – formă  folosită foarte des în Belgia ca mod exemplar al urbanismului participativ.

 

Am ajuns mai apoi la o discuție interesantă despre cum ar arata o implementare a conceptului de advocacy planning în instituțiile publice si ce anume ar presupune aceasta: transparență decizională, accesibilitate terminologică, eficiența procesului si nu numai. Spre finalul primei prezentări, invitaţii, împreună cu urbanistul Alexandru PÂNIȘOARĂ, au ajuns la concluzia conform căreia, cu ajutorul advocacy planning-ului, autoritatea se transformă din „scop” al lucrărilor urbanistice, în „mijlocul” prin care acestea sunt efectuate, cu toate consecințele ce urmează unei asemenea schimbări.

12246733_1015083131889238_6294435564417914017_n

Am continuat discuțiile cu doamna avocat Anca STROIU, care ne-a împărtășit o parte dintre misterele juridice ale autorizației de construire, punându-se accent pe procedura de suspendare a acesteia. După o interesantă dezbatere referitoare la natura certificatului de urbanism (a fi sau a nu fi act administrativ), plină de argumente pertinente si absolut revelatoare, am avut parte de o scurta trecere în revista a diferențelor de regim juridic dintre suspendarea autorizației de construire si anularea acesteia; Au urmat analize asupra succesiunii în timp a solicitărilor celor două proceduri din punct de vedere al utilității lor şi al termenelor procedurale.

În aceeași parte a discuțiilor, invitații au aflat de la doamna avocat care sunt condițiile de admisibilitate a procedurii de suspendare, respectiv existența unui caz justificativ reprezentată de o îndoiala serioasă cu privire la legalitatea autorizației de construire (condiția fiind exemplificată în baza unor soluții jurisprudențiale), precum și prevenirea unei pagube iminente (similar, pe baza unor soluții a instanței).

 

În ultima parte a întâlnirii atenți12246697_1015082725222612_4352254397800968892_na ne-a fost captivată de domnișoara consilier juridic Simona CALAPODESCU, care a adus la cunoștința invitaților problematica dreptului cetățeanului privind liberul acces la informațiile de interes public, reglementat prin Legea nr 544/2001, împărtășindu-ne din experiența dânsei și a colegilor de la Asociația „Salvați Bucureștiul” avută în relațiile cu instituțiile publice.

 

In același context, Simona ne-a povestit despre obstacolele întâlnite cel mai des în urma petițiilor transmise către instituțiile publice, printre acestea numărându-se blocarea accesului la informațiile de interes public, invocându-se în aproape toate cazurile, articolul 12 din Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, ce reglementează noțiunea de „informație secretizată„. În urma acestei discuții, s-a ajuns la concluzia că „Orice informație care nu este secretizata pe articolul 12 din Lege (n.n. Legea 544/2001), este publică„, poate fi accesată şi cetățeanul are dreptul de a o solicita.

 

Spre final am avut parte de prezentarea rezultatelor la care s-a ajuns în urma acțiunilor întreprinse de dansa şi colegii din asociație, conchizând că orice schimbare vine prin perseverență și încredere în puterea cetăţeanul si a societății, în ansamblul ei.

Concluzii şi intervenţii finale

 

În urma prezentărilor celor trei invitaţi, au urmat discuţii şi intervenţii din public. Stadiul marilor dosare pe urbanism şi autorizaţii de desfiinţare, interesul investitorului vs. interesul public.

Dacă tot am vorbit despre transparenţă decizională, o intervenţie a urmat şi din partea domnului Marian IVAN, membru fondator al OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) – o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni.  Problema vizată a fost planificarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) şi implicarea cetăţenilor în acest proces. După cum susţine reprezentantul OPTAR, în prezent, deşi există ghiduri de elaborare a acestor PMUD, nu s-a respectat un principiu esenţial şi anume planificarea participativă.

12247069_1015083195222565_1199780823985805951_n

 

Pentru mai multe detalii despre PMUD şi stadiul actual al acestei probleme, vă rugăm accesaţi http://optar.ro/planificarea-participativa-o-conditie-in-realizarea-unui-pmud.html

 

Mulţumim THE Institute pentru locaţie şi susținătorilor acestui eveniment:

Sustinatori

 

Feedback

 

  • Felicitări pentru inițiativă si mult succes in continuare, acest gen de conferințe ar trebuie sa fie mai des organizate pentru ca au ca rezultat  trezirea conștiinței, responsabilizarea, interacțiunea dintre profesioniști si un moment prielnic sa se formeze o colaborare a acestora pe teme, proiecte relevante !” – Alexandra LUPU, jurist, absolvent Master Achiziţii Publice, Facultatea de Drept

 

  • „Invitaţii au fost foarte buni, se vede ca sunt oameni profesionişti, pasionaţi şi bine documentaţi în domeniul lor şi a fost o plăcere să îi ascult. În special domnişoara care a vorbit ultima în program m-a entuziasmat, pentru că mi-a creat sentimentul că există oameni care într-adevăr înţeleg sfera în care lucrează,şi care luptă, învaţă şi îşi doresc sa facă lucrurile bine, chiar dacă sunt foarte tineri şi se lovesc de multe piedici.” – Roxana VLAD, jurist, absolvent Master Drept International Public

 

  • « Mi s-a părut o discuţie extrem de interesantă axată pe probleme concrete, cu propuneri realiste şi pline de creativitate»Fabian NICULAE, colaborator al Catedrei de Drept Constituţional şi Instituţii Politice, Facultatea de Drept, Universitatea Bucureşti

 

 Echipa LiderJust:

 

 

Ana-Maria DRĂGĂNUȚĂ, avocat

Bianca CONSTANTIN, jurist, absolvent Master Dreptul Urbanismului şi al Planificării Teritoriale

Andra CIURARU, consilier juridic & mediator, expert in departamentul de Afaceri Corporative şi Conformitate – OMV Petrom

Aniela ARON, Manager public

Evelyn KLOSS, Coordonator de proiect/  Referent științific la Konrad Adenauer Stiftung Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est

Ruxandra Diana PÎRLAN, avocat

Adrian NECULIŢĂ, Sef birou criminalistic,   Secţia 7 Poliţie, București

Raul ZACHIA, avocat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.