Consultări pe tema educaţiei juridice

LiderJust si Centrul Român de Politici Europene vă invită luni, 8 iunie 2015, de la ora 14:00, la o serie de consultări legate de oportunitatea și opțiunile pentru predarea unor elemente de drept, integritate, principii ale democrației și statului de drept la nivelul învățământului preuniversitar.

Evenimentul va avea loc în București, la Hotel Epoque (Grădina Cișmigiu – Intrarea Aurora 17 C).

Sunt invitați profesioniști din domeniile Educație și Justiție, specialiști în zona politicilor publice din Ministerul Educației și al Justiției, precum și practicieni de ambele părți.

Obiectivul întâlnirii este acela de a identifica provocările, limitările și opțiunile privind introducerea educației juridice în școli, conturarea unor metode pilot de intervenție pentru a obține rezultate care să contribuie la fundamentarea unor decizii pe termen lung, eventual de politică publică, pentru Justiție și Educație deopotrivă.

Formatul reuniunii va permite atât discuții în plen, cât și în grupuri de lucru, pentru a evalua cât mai eficient și specific aspectele relevante pentru sistemul de educație și sistemul judiciar.

Consultările au loc în cadrul proiectului “Educație pentru Justiție și Democrație – un program de formare cetățenească în școli” implementat de Centrul Român de Politici Europene și LiderJust și finanțat prin Fondul ONG în cadrul EEA Grants.

 

Program:
14:00–14:15 – Welcome coffee – Înregistrarea participanților
14:15–14:45 – Remarci introductiveCristian Ghinea, director CRPE
Prezentarea programului CRPE – Educație pentru Justiție – Bianca Toma

Unde suntem: inițiative și rezultate obținute până în prezent

Alina Barbu – Direcția Elaborare Acte Normative Ministerul Justiției
Cristi Danileț – judecător, membru al Consiliului Superior al Magistraturii
Manuela Preoteasa – subsecretar de stat Ministerul Educației Naționale (tbc)
Alexandra Lăncrănjan – procuror, președinte LiderJust

14:45–15:45 – Sesiuni paralele
Provocări, limitări, opțiuni privind introducerea educației juridice în școli
Grup de lucru Educație – raportor Ciprian Ciucu
Grup de lucru Justiție – raportor Cristian Ghinea

  • De ce este nevoie de educație juridică (argumente, ce noțiuni ar trebui predate, priorități)
  • Cum ar putea fi introdus un program de educație juridică în școli (de la ce nivel, sub ce formă: opțional, ocazional, într-una din materiile din trunchiul comun)
  •  Cine ar trebui să îl predea (resurse umane, formare continuă)
  • Provocări de natură instituțională (la nivelul politicilor publice, la nivelul ministerului, al inspectoratelor școlare, al școlii, al cadrelor didactice)

15:45–16:00 – Concluzii în plen – Următorii pași

 

Demersul nostru a pornit de la constatări recente și asumate de toţi decidenţii din sfera educaţiei şi justiţiei privind necesitatea introducerii educaţiei juridice în sistemul de învăţământ preuniversitar, ca instrument de prevenire timpurie a corupției, de cunoaştere a drepturilor şi libertăţilor civile, de promovare a respectului faţă de lege şi democraţie.

Proiectul propune un program educativ pilot (aplicat în colegii naţionale din Bucureşti Ilfov şi regiunea Muntenia Sud), pentru învățământul preuniversitar (1000 de elevi de liceu, clasele X-XI), de predare a educaţiei pentru justiţie şi democraţie, cu ajutorul practicienilor în drept (50 de magistraţi şi viitori magistraţi – judecători și procurori), alături de profesori și manageri de școli.

Proiectul vine și cu o abordare pe termen lung privind prevenirea timpurie a faptelor de corupție, promovând respectul faţă de lege, un comportament integru și o atitudine civică în rândul generațiilor tinere prin proiectarea și implementarea a politicilor și instrumentelor adecvate pentru introducerea educației pentru justiţie în programa școlară.

Obiectivul conferinţei de lansare a programului este acela de a identifica provocările, limitările și opțiunile privind introducerea educației juridice în școli, conturarea unor metode pilot de intervenție pentru a obține rezultate care să contribuie la fundamentarea unor decizii pe termen lung, eventual de politică publică, atât pentru Justiție, cât și pentru Educație.